Hétfő - Péntek: 8.00 - 20.00

Szombat - Vasárnap: Zárva

Zugligeti út 60.

1121 Budapest

Kövess minket

Kellemetlen öklendezés kényszere a fogászati kezelés alatt. Ön is érintett?

Kellemetlen öklendezés kényszere a fogászati kezelés alatt. Ön is érintett?

Míg egyesek gond nélkül elviselik, hogy fogorvosuk kezei vagy eszközei a szájukban dolgoznak, addig vannak, akiknek ez komoly nehézséget okoz. A fokozott garatreflex, azaz a fogászati kezelés közben történő kellemetlen öklendezés kényszerének érzése, sokak életét megnehezítheti. Az öklendezés eredhet fiziológiai és pszichológiai okokból is, de akár egyszerre a mindkét tényező is kiválthatja. 

Kellemetlen öklendezés kényszere a fogorvosi kezelés alatt

Mit is jelent ez pontosan? A probléma oka a garatreflexben keresendő.  A garatreflex egy teljesen hétköznapi jelenség, elengedhetetlen része testünk működésének, hiszen ez óvja meg a légutakat attól, hogy idegentest kerülhessen a légcsőbe. Egyeseknél ez olyan nagymértékben jelentkezhet, hogy még az otthoni fogmosástól is öklendeznek. A stressz, pedig csak fokozza ennek megjelenését.
Ez pedig a fogorvosi kezelések során komoly problémát jelenthet. Utóbbi gyökerezhet abban, hogy egyszerűen félünk valamitől, akár magától a fogorvosi kezeléstől, de lehet, hogy fiziológiás probléma áll a háttérben, és egyszerűen csak a garatreflex felerősödött működése váltja ki az öklendezést.

Ugye ön nem azok közé tartozik, akik nem jönnek el a fogászati kezelésekre a kellemetlen öklendezés érzése miatt?

Mivel ennek a reflexnek a kikapcsolása egyáltalán nem jöhet szóba, így nem csoda, ha azok, akik ezzel a kellemetlenséggel küzdenek nap mint nap, még inkább rettegnek a fogászati kezelésektől.
Fogászatunkon nagyon fontosnak tartjuk, hogy az ezzel küzdő pácienseinknek segítsünk e fenti probléma leküzdésében. A mi megközelítésünkrők általában a fogászati kezelésekkel kapcsolatban itt olvashat: Szorongás nélkül a fogorvosnál.

Ha pedig alternatív szorongásoldó módszerek érdekelnék, olvassa el a kapcsolódó írásunkat: Fél a fogászati kezelésektől? Egy különleges módszer!

Hogy ebben a helyzetben hogy segíthetünk? Összeszedtük a legfontosabb szempontokat.

Fontos, hogy olyan fogorvost, fogászatot válasszon, ahol az Ön számára kellemes a környezet, szimpatikus a hozzáállás, bizalomgerjesztő a légkör. Ha sikerül egy barátságos, viszonyt kialakítani fogorvosával, azzal az ön félelmei, szorongásteli érzései minden bizonnyal oldódni fognak. A humor, a fogászati kezelés alatti kellemes hangulat oldja a legjobban a feszültséget.
Vannak fogászatok, amelyek altatásos beavatkozásokat kínálnak erre az esetre, de érdemes előbb más módszerekkel, praktikákkal megkísérelni e probléma áthidalását, esetleg feloldását. Altatásos beavatkozásokat ugyan mi nem végzünk fogászatunkon, de empatikus megközelítéssel, türelemmel, megértő hozzáállással, akár nevetőgáz (dihidrogén-oxid használatával) ezidáig minden esetben sikeresen úrrá lettünk ezen a nehézségen. 

Mi az a nevetőgáz? (Egy színtelen, nem gyúlékony gáz, kellemes édeskés ízű és szagú gáz. A sebészetben és a fogászatban anesztetikus és analgetikus hatását használják euforizáló hatása miatt kéjgáznak, vagy nevetőgáznak is nevezik. A dinitrogén-oxidot Joseph Priestley fedezte fel az 1700-as évek végén. A dinitrogén-oxid megfelelő adagolásban, oxigénnel keverve eufórikus állapotot okoz, altatógázként is használják.)

De ön sem áll eszköztelenül e problémával szemben!

Néhány jó tanács, ha már a székben ül: 

  1. Először is próbáljon meg relaxálni, engedje el magát! A legrosszabb az ha megfeszíti izmait, ez csak fokozza az öklendezést. 
  2. Lehetőleg  orron vegyen levegőt, ne mélyet, ne tartsa vissza a légzését!
  3. Szemei legyenek csukva, ha ez nem megy, fókuszáljon szemeivel egy pontra, a látótér többi része nem fontos próbálja kikapcsolni!
  4. Gondoljon valami megnyugtató dologra, próbáljon tudatával kilépni ebből a szorongásteli helyzetből
  5. Ha nem szeret beszélgetni, hozzon esetleg egy fülhallgatót, hogy teljesen ki tudja rekeszteni a külvilág ingereit!

Ráadásként egy otthoni praktika

Eddze magát otthon a fogmosás, nyelvtisztítás során!

Hogyan kezdjen neki? A fokozatos okozatos gyakorlás a lényeg. Kersse meg óvatosan azt a pontot a torkában, aminek a megérintése az öklendezést kiváltja. Ez jellemzően a nyelvgyökben, vagy esetleg a hátsó (oldalsó) garatfalon helyezkedik el. Ha sikerült azonosítani a pontot, ahol megjelenik a reflex, kezdje el a fogkefével óvatosan súrolni addig, amíg az öklendezés jelentkezik, fokozatosan emelve  az ingerlés idejét. Ismételje aztán ezt a műveletet minden nap, lehetőség szerint minél többször. A fogmosás kiváló alkalom erre a célra. Aki ilyen problémákkal küzd, annak a nyelvtisztítás is valószínűleg gondot jelent. Ha mindennap sikerül rávennie magát erre, szép lassan hozzá fog szokni. Azt fogja észrevenni, hogy már egyre hosszabb ideig kibírja öklendezés nélkül. Később pedig lehet egyre hátrébb menni Ehhez azonban mindennapos szoktatás kell, kitartóan, bármennyire is kellemetlen a kezdetekben.

Az elején valószínűleg nagyon kellemetlen lesz, hosszú távon azonban nemcsak edzettebb lesz, azaz csökkenni fog garatérzékenysége, de a szájhigiéniájának minősége is javulni fog.

Ezt mindenképp érdemes elolvasnia

Témák, amik még érdekelhetik