Akut nekrotikus fekélyes ínygyulladás – ANUG

Amikor  nem is gondolnánk, hogy nagy a baj – a fekélyes ínygyulladás.
Egy banálisnak tűnő probléma, ami azonnali kezelést igényel!

Nagyon ritka kórkép. Jellegzetesen a páciens ínypapilláinak a csúcsán jelennek meg a fájdalmas fekélyek, amelyek elpusztulása után a papilla lecsapott lesz, és a fogak közötti rés fekete háromszögek formájában meglátszik. A felismerésben a jellegzetes látványon és tüneteken kívül az erősödő kellemetlen lehelet is segíthet.

Valamikor lövészárok betegségnek hívták, mert a háborúk idején alultáplált, vitaminhiányos katonáknál figyelték meg, akiknek a legyengült immunrendszere adott teret a fertőzésnek.

Általánosságban elmondható, hogy vagy általános betegség, vagy nagyobb stressz miatt legyengült immunrendszerű páciensek kapják el. Valamikor az AIDS betegség elsődleges manifeszt tünete is lehet. Nagyobb stressz lehet például egyetemistáknál a vizsgaidőszak. A dohányzás, és a nem megfelelő szájhigiéna is hajlamosító tényezők a gyulladás kialakulásában.

Fusospirocheta baktériumok okozzák a fertőzést, kontakt úton terjed. A kezeletlen pácienseknél akár az orca nyálkahártyát is megbetegítheti- az un noma betegséget okozva.

Nagyon fontos, hogy kezelésekor antibakteriális szert kell felírnunk, a tisztitással sokszor várnunk kell néhány napot, amíg a gyulladás fájdalmas, akut szakasza gyógyulni kezd. Viszont amíg a fogakon lepedék és fogkő található, addig a gyulladás folyamatosan fennáll, tehát a tisztításra mindenképpen szükség van. Az antimikrobális kezelést fájdalomcsillapítással, fertőtlenítéssel és tisztítással kombináljuk.

Csakúgy, mint minden ínygyulladás, ez is ráterjedhet a fogak tartószerkezetére, fogágybetegséget okozva. Ilyenkor ANUP- akut nekrotizáló ulceratív parodontitisről beszélünk, mely tasakképződéssel, csontvesztéssel, és a fogak kilazulásával jár.

A témával kapcsolatos írásaink

Témák, amelyek érdekelhetik